Sofaduiken en avant-ski: hoe VR de reissector mee heruitvindt
- Virtual reality
- 360°-fotografie
VR-ervaringen die toeristische bestemmingen in de verf zetten, helpen de reissector om reizigerspotentieel aan te boren.
Hoe VR de reissector mee heruitvindt
Virtual reality stelt ons in staat om de wereld rond te reizen vanuit onze luie zetel, zonder gedoe met krappe vliegtuigzitjes of het risico op verloren bagage. Onder impuls van de coronapandemie, die onze houding tegenover reizen structureel veranderde, verruimden bedrijven en toerismebureaus collectief de horizon. Ze vertrouwen namelijk steeds vaker op de magie van VR. Virtueel Romeinse ruïnes ontdekken, de skitrip van volgende winter voorverkennen of risicoloos duiken in een haaienkooi? VR doet iedereen warmlopen voor het echte werk en biedt meteen bijkomende kansen voor conversie.
Van hype naar blijver
VR draait in essentie om het bieden van een stimulerende en meeslepende ervaring. De implementatie en uitvoering van VR-ideeën kan variëren van 360-graden-fotografie en -video’s tot volledig 3D-gegenereerde omgevingen. Dankzij de recente technologische evoluties vinden vooral 360°-video’s vlot hun ingang bij organisaties die op zoek zijn naar nieuwe, effectieve manieren om te communiceren met hun doelpubliek. Nu de vereiste technologie daarvoor steeds toegankelijker en betaalbaarder wordt, is immersive video niet langer het exclusieve speelterrein van de grote jongens. VR-storytelling die op emotie gebaseerd is, past bij uitstek bij de reissector.
Virtual reality als reisbrochure 2.0
Uit een rapport van onderzoeksbureau GlobalData blijkt dat VR en AR in de afgelopen jaren gestaag aan populariteit hebben gewonnen onder reisorganisaties en toerismebureaus. De coronacrisis heeft dat momentum alleen maar verder versneld. Toeristen die snakken naar een nieuwe reiservaring krijgen met VR eindelijk de kans om vanop de bank te proeven van exotischere oorden.
We zijn steeds vaker geneigd om ervaringen boven spullen te stellen. Reisgerelateerde VR speelt perfect in op die trend en het credo ‘show, don’t tell’ past perfect bij de reisindustrie. Communiceren over de ervaringen die je op een bepaalde plek kunt beleven, is cruciaal. Reizen zijn namelijk een typisch ervarings- en emotiegedreven product. VR speelt daar perfect op in, met z’n meeslepende storytelling die al onze zintuigen activeert en onze volledige aandacht vraagt.
Virtual reality zal naar verwachting een sleutelrol gaan spelen in het aankoop- en beslissingsproces van vakantiegangers, net zoals reisbrochures dat in de jaren negentig waren. VR is dus aan het uitgroeien tot een belangrijke factor in de selectie en planning van reisbestemmingen.
Duwtje in de rug
VR is dus helemaal niet bedoeld om reizen volledig te vervangen. De bedoeling is net om speciale momenten dichterbij te brengen en zo de kiem te leggen voor een fysiek bezoek op een later tijdstip. Hoewel we grote fan zijn van virtuele bergexpedities die we met een zak borrelnootjes bij de hand kunnen afleggen, is er uiteraard weinig dat het echte werk kan vervangen. Virtuele trips zorgen er vooral voor dat we meer gaan dromen en nog meer verlangen om er effectief op uit te trekken.
VR-gebaseerd toerisme kan daarnaast ook een extra inkomstenbron betekenen voor toeristische diensten en touroperators. Dat is niet alleen een welgekomen extraatje op korte termijn, maar vooral een stimulans voor toerisme ter plaatse in een latere fase.
VR in de reissector: sleutelvoordelen
- Volwaardige 360°-showcases van reisbestemmingen.
- Ontdekken en verkennen van nieuwe plekken op eigen tempo.
- Bijkomende mogelijkheden voor merkbinding en upsell.
- Bereikbaar maken van plaatsen die niet voor iedereen toegankelijk zijn.
- Verminderde milieubelasting op kwetsbare bestemmingen.
Virtueel bezoek voor meer verkoop
Virtuele rondleidingen zijn een krachtig bijkomend marketing- en verkoopkanaal voor de reissector. Met hun verleidelijke visuele storytelling zorgen ze voor emotionele triggers. Dat wekt vertrouwen op, wat op zijn beurt een uitstekende basis vormt voor het uittekenen van bijkomende conversiepaden via de virtuele tour in kwestie.
Ons eigen werk voor het Avoriaz-skiresort is een geknipt voorbeeld. Het virtuele bezoek aan de skipistes en accommodatie laat toe om zowel de uitgestrekte bergen als het verblijf in z’n volle glorie te aanschouwen. Dat helpt om bezoekers vaker te doen boeken. De conversiegraad bij surfers die de 360°-tour bekijken, ligt dan ook 50% hoger.
Overheidscampagnes
Ook overheidsorganisaties in de sector hebben hun VR-marketinginspanningen opgevoerd. Zo is de nationale toeristische dienst van Duitsland medio 2020 overstag gegaan met investeringen in enkele prestigeprojecten die regionale bezienswaardigheden in de kijker moeten zetten bij de lokale bevolking. De raad voor toerisme van de Malediven ging dan weer aan de slag met creatieve onderwaterfotografie om snorkelavonturen en andere natuurpracht in volle glorie tot in de huiskamer te brengen.
VR-content op elk apparaat
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn headsets geen must voor virtual reality-ervaringen - al blijven ze uiteraard het VR-apparaat bij uitstek. Volgens gegevens van het analistenbureau Omdia zijn er wereldwijd zo’n 26 miljoen headsets in omloop in de consumentenmarkt. De verkoop blijft gestaag stijgen, waardoor VR zich nu definitief heeft doorgezet als mainstreamtoestel voor entertainment.
Daar stop het nochtans niet: 360°-video en VR-ervaringen zijn vandaag de dag prima te genieten vanop de laptop of telefoon en kunnen ook worden verwerkt in alternatieve mediavormen, zoals advertenties op sociale media.
Net nu de toeristische sector zichzelf aan het heruitvinden is, beleeft VR zijn doorbraak. Dat is een uitgelezen kans voor cross-platform versterking, waarbij bestemmingen opnieuw op de kaart kunnen worden gezet door middel van meeslepende virtuele ervaringen. We staan klaar om je daarbij te helpen!