Biotech met brio
Het VIB behoeft weinig introductie in de wetenschappelijke wereld. Vanop de campus op het Technologiepark in Zwijnaarde zijn de onderzoekers van het de interuniversitaire instelling elke dag in de weer met het ontrafelen van de moleculaire bouwstenen van het leven van planten, mensen en micro-organismen.
Uitbreiding
Onlangs innoveerde het VIB met een gloednieuw gebouw voor z’n Center for Brain & Disease Research. Vanwege de coronacrisis werd beslist om de langverwachte oplevering iets minder feestelijk in te huldigen dan oorspronkelijk gepland. Er moest dus een alternatief gevonden worden voor een plechtige opening met bezoek ter plekke.
Om toch een tastbaar en publiek toegankelijk aandenken te hebben aan deze mijlpaal, klopte de organisatie aan bij ons Poppr-team. Of we de gloednieuwe labo’s konden vereeuwigen en in één klap de onderzoekers introduceren aan de wijde wereld? Klinkt als een uitdaging voor Poppr!
Verder dan virtuele tour
Ons team ging samen met het VIB-team rond de tafel zitten. Dat er een virtuele tour zou komen, stond al snel buiten kijf. We wilden echter nog een stapje verder gaan. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we vlogs zouden verwerken in de online touromgeving. We wilden namelijk ook de mensen tonen die hun baanbrekende onderzoek verrichten in de schaduw van de hoogtechnologische gebouwen waarin ze werken. Wie zijn de teams en waar houden ze zich elke dag opnieuw mee bezig? Met spontane video’s, gemaakt door de eigen mensen, zouden we de anonieme labojassen een gezicht kunnen geven.
Teams in de kijker met vlogs
In eerste instantie zorgden we voor een leuke klassieke virtuele rondleiding. Dankzij de heldere navigatie wordt het ook voor leken meteen duidelijk hoe de opzet in elkaar zit en waarvoor de verschillende hoogtechnologische machines dienen.
Daarnaast gaven we de opgenomen vlogs een prominente plek in beeld. Elk team wordt door één van z’n leden voorgesteld op een spontane, ongeforceerde manier. Ook voor de onderzoekers zelf was dit fijn werken: een vlog met een eigen collega die alles aan elkaar praat, voelt veel natuurlijker aan dan een geforceerde bedrijfsvideo met uit het hoofd opgezegde zinnen.
In cijfers
- Virtuele tour op maat in twee talen.
- Drie virtuele wandelpaden, op maat van verschillende bezoekerstypes.
- Integratie van aanklikbare teamvlogs doorheen de virtuele tour.
- Razendsnelle oplevering: van verkennende meeting naar website in 6 weken.
- Gemiddeld 3,5 minuten bezoektijd per surfsessie.
Klaar voor vervolg
Een heleboel positieve reacties van binnen en buiten de universitaire wereld waren het resultaat. Het nieuwe gebouw en de teams die er sinds kort aan de slag zijn, staan nu evenwaardig in de schijnwerpers. Klaar voor een vervolg in de andere onderzoeksinstellingen, die het stuk voor stuk verdienen om uit de schaduw te treden en zichzelf te introduceren!