-

arrow left
arrow left

Dubbel zicht: augmented reality (AR) op een bierflesje

Dubbel zicht: augmented reality (AR) op een bierflesje

Tijden veranderen en bedrijven evolueren. Dat geldt ook voor T̶a̶x̶i̶s̶t̶o̶p Mpact. Wat begon als een ridesharing-concept avant la lettre, ontwikkelde zich tot een begrip voor gedeelde mobiliteitsdiensten – waaronder het toonaangevende autodeelplatform Cambio. Om zijn leidende rol en brede focus op gedeelde mobiliteit te weerspiegelen, ging Taxistop voor een rebranding tot Mpact.

Gedurfde rebrandings verdienen ook digitale campagnes die in het oog springen. Daarom vroeg het Mpact-management aan het Poppr-team om met een bijzondere videopromotie voor de dag te komen die de nieuwe naam zou laten opvallen.

De bedoeling van de campagne was om de evolutie van de organisatie tot allround mobiliteitspartner in de verf te zetten. Dat zag ons Poppr-team als een uitdaging om met een idee te komen dat zowel opvallend, entertainend als memorabel moest zijn. De uitkomst: een video in augmented reality (AR) op het etiket van een aan huis geleverd bierflesje. Qua ledenrespons en brand advocacy zou dat alvast kunnen tellen.

Beeldweergavetechnologie op smartphone

600 belangrijke gebruikers en merkambassadeurs van Mpact kregen een pakket thuisbezorgd. Daarin zat een flesje Zinnebier met een aangepast etiket. Op dat etiket was een QR-code verwerkt. Wie de code scande met z’n smartphone, zag vervolgens het logo tot leven komen op z’n telefoon, door de cameralens heen.

Klanten kregen een augmented reality-video te zien die op het logo van hun flesje werd geprojecteerd. De video-animatie onthulde de nieuwe naam van Taxistop. Als extra stimulans om de video in z’n geheel te bekijken, was elk bierflesje afgesloten met een speciale kroonkurk met combinatieslot. De code om het flesje te openen, werd aan het einde van de video onthuld.

Dubbel zicht: augmented reality (AR) op een bierflesje

Onder de motorkap

  • Integratie van technologie voor QR-code.
  • Implementatie van labelscanning en videodisplay met de curved image target-technologie van 8th Wall.
  • Web Augmented Reality (WebAR) in de browser van de smartphone – zonder app-download.
  • Videoscript.
  • Video-opname in samenwerking met Redhead.tv.

Het belang van WebAR

Door gebruik te maken van browser-native technologie slaagden we erin om te anticiperen op allerlei mogelijke technische problemen die kunnen opduiken bij het gebruik van apps op verschillende soorten telefoons. Webgebaseerde augmented reality is uiterst veelzijdig en werkt op elke smartphonebrowser. Gebruikers hoeven niet langer een app te installeren om een AR-video te bekijken. Het ontwikkelplatform van 8th Wall maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier content met WebAR te maken.

Als we in de statistieken duiken, zien we dat de 600 verstuurde flesjes samen maar liefst 2400 views opleverden – dat zijn er vier per flesje. Vergeleken met de traditionele kijkratio’s, die zelden de dubbele cijfers halen, geldt een succespercentage van 400% als ongezien.

Dubbel zicht: augmented reality (AR) op een bierflesje

In het nieuws

Met behulp van 8th Wall’s platform bouwde ons Poppr-team een naadloze digitale ervaring voor Mpact. Ons innovatieve gebruik van de AR-technologie bleef ook in de media niet onopgemerkt. Het nieuws werd opgepikt door onder andere de VRT, Radio 2 en Le Soir.

Dubbel zicht: augmented reality (AR) op een bierflesje
Poppr heeft de waarden en doelstellingen van onze organisatie perfect gevat in een fantastisch AR-project. We zijn dan ook bijzonder verheugd over het eindresultaat.
Dubbel zicht: augmented reality (AR) op een bierflesje

let's make great work together

Neem contact op Neem contact op