Een immersieve webervaring spinnen met katten in de hoofdrol
Elk kattenbaasje weet dat zijn of haar viervoeter het beste verdient én dat hun dikke vriend wel eens kieskeurig kan zijn. Het verkeerde kattenvoer kan bijvoorbeeld leiden tot, welja, kattige reacties.
Voor de lancering van Opti Life, een nieuw premiummerk van kattenbrokken, kwam speciaalvoerspecialist Versele-Laga opnieuw bij Poppr terecht. Of we na de eerdere campagnewebsite voor zustermerk NutriBird een nieuwe, creatieve digitale ervaring konden bedenken? Eentje die selectieve kattenbezitters in één klap zou kunnen overtuigen van dit nieuwe kattenvoer? Een uitdaging die we met plezier aangingen.
Aandacht genereren
In een markt met stevige concurrentie is het niet altijd even eenvoudig om van je doelgroep de verdiende aandacht te krijgen bij een nieuwe productlancering. Het team van Versele-Laga had dan ook in brainstorms al heel wat voorbereidend werk geleverd om een knallende start te kunnen voorzien voor Opti Life, dat zonder voorgeschiedenis in de markt gezet zou worden. Er waren al heel wat ideeën de revue gepasseerd, waaronder de uitwerking van een volledige game in AR. Die zou een fysiek spelbord combineren met een digitale laag op smartphone.
In de praktijk bleek dat we met een eenvoudiger concept onze doelgroep breder zouden kunnen bereiken dan met een AR-game. Na nog wat verdere creatieve uitwerking kwamen we samen met Focus Advertising en het eigen team bij Versele-Laga uit op een webervaring in 3D. De essentie bleef dezelfde: buzz genereren bij de doelgroep, voor een vlotte verkoopsstart van Opti Life – met hopelijk tevreden kattengespin tot gevolg.
Online spel en verhaal voor klantenbinding
We kwamen uit bij Cat Genius. Een ludiek opgevat interactief webverhaal in de browser, waarbij sitebezoekers op het scherm een kat aansturen die op zoek gaat naar haar voederbakje. Op pad naar een portie kattenbrokken van het nieuwe Opti Life-merk liggen enkele hindernissen in de vorm van quizvragen, die op een speelse manier enkele kattenweetjes aanbrengen. Ook een optionele minigame is voorzien. Dat sluit helemaal aan bij de marketingdoelstellingen om katteneigenaars echte meerwaarde te bieden en het nieuwe merk kattenvoer van bij de start als hoogwaardig en betrouwbaar in de markt te zetten.
Technisch
- Meeslepende webervaring in 3D.
- Slim gebruik van WebGL-technologie voor eenvoudige weergave in alle browsers en op elk denkbaar toestel.
- Integratie van minigame en quizvragen zorgt voor luchtige spelelementen.
- Quizvragen, afbeeldingen en andere content is eenvoudig te beheren via het contentmanagementsysteem. De marketeers van Versele-Laga kunnen dus onafhankelijk aan de slag.
Meervoudige lancering voor stevige merkpositionering
We lanceerden tegelijkertijd in België, Nederland en Frankrijk. Daarbij maakten we gebruik van hetzelfde achterliggende platform dat de ervaring aanstuurde. Digitale belevingen via WebGL worden vaak onderbenut en zijn erg kostenefficiënt, waardoor we met Poppr het verschil konden maken.
De reacties waren eensluidend enthousiast: de doelgroep van veeleisende katteneigenaren worden vlot aangesproken met interessante die meerwaarde bieden, terwijl de ludieke minigame een luchtige pauze biedt. Marketingdoelstelling geslaagd!
Credits
- Sandel De Mol • Art Director, 3D Modeller
- Bart De Bock • Technical Director
- Kris Meeusen • WebGL Developer
- Arnout De Coninck • Web Developer
- Jel Sadones • 3D Modeller