Circulair ondernemerschap
Circular Materials Center (ook wel CMC) is het toonaangevende opleidings- en onderzoekscentrum voor de kunststof- en textielindustrie in West-Vlaanderen. De belangrijkste doelstelling van het CMC is alle expertise en kennis over circulair ondernemen te bundelen. De organisatie verzamelt en deelt fundamentele kennis over hoe bedrijven hun afval en verontreiniging kunnen afbouwen, producten en materialen slim kunnen gebruiken, en natuurlijke processen en systemen slim kunnen benutten. Het centrum helpt als voortrekker organisaties en bedrijven om waarde toe te voegen aan hun bestaande productiemethodes door het gebruik van nieuwe materialen en processen.
Virtuele opening
Als organisatie die prat gaat op innovatie bij het faciliteren van duurzame verandering, wou CMC z’n plechtige opening feestelijk aanpakken - inclusief rondleidingen doorheen de gloednieuwe onderzoekslabo’s en kantoren. De pandemie stak echter stokken in de wielen, en de plannen werden opgeborgen. CMC bleef niet bij de pakken zitten, en besloot bij ons team aan te kloppen voor één van onze vertrouwde recepten: een interactieve virtuele rondleiding.
Innovatie op het kleine scherm
CMC zocht in de eerste plaats een betekenisvol alternatief voor een fysieke inhuldiging, op een manier die de expertise van de organisatie duidelijk zou tonen aan het brede publiek. Enkele van de vereisten:
- Virtuele rondleidingen van de drie belangrijkste afdelingen.
- Meertalige websiteomgeving.
- Contentmanagementsysteem (CMS) voor eenvoudig intern beheer van tekst en multimedia.
- Aantrekkelijke partnerpagina om de banden met innovatieve sectorleiders in de verf te zetten.
Bovenop al die noodzakelijke functionaliteit kwam ook nog de uiterst strakke deadline. Vijf weken, om precies te zijn.
Bliksemsnelle oplevering van een geïntegreerde virtuele ervaring
Ons team ging aan de slag om een immersive websitebeleving op maat aan te leveren, die vlekkeloos beschikbaar zou worden in twee talen. De belangrijkste features van de website op een rij:
- Tweetalige virtuele tour.
- 360-gradenfotografie in hoge resolutie en 16:9-video (met behulp van een racedrone) van de drie belangrijkste afdelingen.
- Eenvoudig te navigeren omgeving, inclusief opties voor point-and-click en zoomfunctie.
- Bewerkbare tags en labels met bijkomende informatie over afgebeelde processen en objecten.
- Integratie van video- en fotosliders in de virtuele omgeving.
Klinkt lastig genoeg? Er was nog een bijkomende uitdaging: de oplevertermijn bedroeg een razend strakke vijf weken, van fotoshoots tot go-live. Met onze creatieve aanpak en slim probleemoplossend denken zorgden we ervoor dat we de volledige ervaring voor de deadline gebouwd kregen.
Resultaat
Zien is geloven. Dat is ook wat honderden websitebezoekers deden. CMC biedt nu 24 uur op 24 toegang tot z’n faciliteiten, waarmee het zichzelf helemaal op de kaart heeft gezet voor geïnteresseerde bezoekers. Een bijkomend voordeel is de tijdwinst voor personeel: bezoekjes ter plaatse nemen steevast heel wat tijd van medewerkers in beslag, en een virtuele tour neemt heel wat van die druk weg.