Collecties virtueel voorstellen
Lilliputiens is een vooraanstaand merk van baby- en kinderspeelgoed, met aandacht voor recycleerbare en milieuvriendelijke materialen. Vanwege de coronacrisis moest de klassieke lancering van de nieuwe lente- en zomercollectie in 2020 op een alternatieve manier gebeuren. De belangrijkste uitdaging? De meer dan 100 kernproducten uit het nieuwe aanbod op een aantrekkelijke, makkelijk verkoopbare manier presenteren aan B2B-inkopers en retailers.
Samen bedachten we een nieuw creatief concept: The House of Lilliputiens. Een virtuele tour van meer dan honderd geselecteerde artikelen uit de nieuwe collectie, zorgvuldig uitgestald in een websitebeleving in de vorm van een modelwoning - opgevrolijkt door kinderen.
Van de tekentafel naar online realiteit
Op de filmacademie wordt iedereen steevast gewaarschuwd om nooit met de ‘drie b’s’ te werken: beesten, boten en baby’s. Fotoshoots in hoge resolutie gaan in principe niet goed samen met rondlopende peuters - hoe schattig ze ook mogen zijn.
Dankzij een uitstekende technische opstelling met geavanceerde bijkomende setverlichting én creatieve samenwerking met designstudio MoKa, die verantwoordelijk was voor de art direction en showroomontwerp, slaagden we erin om telkens minstens vijf kinderen in elk frame te plaatsen en een huiselijke sfeer te creëren die de getoonde producten in de verf zet.
Extra online mogelijkheden
Een online, shoppable catalogus in 360° biedt veel extra kansen op verkoop. Achter de schermen draaide het project op een contentmanagementsysteem (CMS) met volledige ondersteuning voor meertaligheid. Het team van Lilliputiens kon zo helemaal zelfstandig producten toevoegen en bewerken, zonder nood aan technische tussenkomst van ontwikkelaars.
Ons team voorzag de marketeers van Lilliputiens ook van een reeks toegangswachtwoorden voor bijna 3000 klanten in de eigen klantendatabase. Die unieke identificatiecodes bieden een haast onschatbaar inzicht in het surfgedrag van klanten en ze helpen om trends te ontwaren in de populariteit van bepaalde productlijnen en individuele artikelen. Bovendien konden we zo de surfervaring van de individuele bezoekers personaliseren met een welkomstbericht op maat, dat we subtiel in de online omgeving verwerkten.
Verder kreeg elke klant in de database een eigen salesvertegenwoordiger toegewezen, die ook werd vermeld in de geautomatiseerde opvolging via e-mail die plaatsvindt na elk sitebezoek. Individuele verkopers kregen ook toegang tot de surfstatistieken van de klanten in hun portefeuille, voor een betere opvolging.
Strakke deadlines, snelle oplevering
Omdat we gewend zijn aan razendsnelle oplevertermijnen, aarzelden we niet om de uitdaging aan te gaan en in recordtempo een echte flagship experience neer te zetten. Een overzicht van het werk dat ons team in vier weken tijd verzette:
- Fotoshoots
- Stitching van foto’s
- Postproductie
- Front- en backenddevelopment
- Webmastering, inclusief de implementatie van meer dan honderd productbeschrijvingen in zes talen.
Na de vlekkeloze uitvoering van dit strak getimede project, vertrok er een reeks e-mails met uitnodigingen naar de kinderspeelgoedwinkels in het klantenbestand van Lilliputiens, over heel Europa. De extra mogelijkheden tot opvolging van de online omgeving vormen het levende bewijs dat online showrooms niet zomaar een aanvulling zijn op fysieke winkels, maar dat ze net nieuwe kansen creëren.