Online ontwerptool voor merkbinding
IKO is wereldleider in waterdichting en isolatie voor platte daken. Bij het grote publiek doet de naam misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar voor bouwprofessionals is IKO een naam als een klok. Het Belgische team van de roofingspecialist kwam bij Poppr aankloppen met een specifieke vraag. Voer voor onze knappe koppen!
Daken visualiseren
IKO bedient voornamelijk architecten en aannemers. Die kampen vaak met bijzonder technische uitdagingen bij het uittekenen van hun dakconstructies. De bouwprofessionals kwamen vaak aankloppen bij de IKO-specialisten met concrete vragen over de impact van bepaalde materialen op hun technische berekeningen.
Het IKO-team speelde al een tijdje met het idee om z’n klanten een eenvoudige online tool aan te bieden die de verschillende isolatiematerialen in een 3D-omgeving kon weergeven. In combinatie met automatische berekening van isolatiewaardes en mogelijke materiaalcombinaties, zou dat eindklanten een helder visueel plaatje geven en hen meteen heel wat rekenwerk besparen. Praktische bezwaren die in de weg staan tussen droom en daad? Niet voor ons Poppr-team.
Knopen ontwarren met design thinking
In cocreatie met de IKO-specalisten gingen we aan de slag tijdens een reeks workshops. Dat deden we volgens de aanpak van design thinking. Die methode vertrekt altijd vanuit de doelgroep van een app, tool of platform en gaat uit van voortdurende verbetering die aan de hand van praktijktests wordt gevalideerd. Dat zorgt voor een ervaring die voor de volle honderd procent is afgestemd op je gebruikers.
De technische tool die we samen met IKO uittekenden, vroeg om een heldere flow die gebruikers op een heldere manier doorheen alle stappen zou gidsen. We leunden dan ook op de bewezen technieken van design thinking om de verschillende stappen van de app uit te tekenen.
Realtime 3D
We combineerden onze kennis van realtime 3D op het web, 3D-modelling en technieken voor de bouw van webapps. Achter de schermen van de tool worden de verschillende combinaties van dakopbouw aangestuurd via een matrix in Airtable. Dat schema kan eenvoudig worden bijgewerkt om nieuwe parameters of dakbedekkingen toe te voegen. Daarnaast integreerden we de Transactional Email-module van Mailchimp, die de automatische e-mailflow voor contactopname beheert.
Uitgelicht
- Realtime 3D-modellen in online tool tot op detailniveau.
- Semirealistische modellen in perfect evenwicht tussen laadtijd en realisme, voor optimaal gebruiksgemak.
- Integratie van rekenmodule met isolatiewaardes.
Hoeveelheid leads gaan door het dak
Het cocreatieproces en de iteratieve oplevering via design thinking zorgden voor snel resultaat. Bouwprofessionals kunnen de IKO-tool niet alleen gebruiken om eenvoudig en in realtime een dynamisch 3D-model op te bouwen van hun ontwerp, maar kunnen ook eenvoudig alle technische documentatie downloaden van de gekozen opstelling. Dat zorgt op zijn beurt voor extra leads voor het IKO-salesteam.
Bouwen aan merkambassadeurs
Het cocreatieproces en de iteratieve oplevering via design thinking zorgden voor snel resultaat.
Bouwprofessionals kunnen de IKO-tool niet alleen gebruiken om eenvoudig en in realtime een dynamisch 3D-model op te bouwen van hun ontwerp, maar kunnen ook eenvoudig alle technische documentatie downloaden van de gekozen opstelling. Dat zorgt op zijn beurt voor extra leads voor het IKO-salesteam.
De app zorgt ervoor dat IKO z’n leiderspositie nog verder verstevigt en een echte partner kan zijn voor bouwprofessionals – een flink concurrentievoordeel. De calculator is een bescheiden investering die eenvoudig wereldwijd uitgerold kan worden om van de architecten echte brand advocates of merkambassadeurs te maken.
Credits
- Bart De Bock • Technology Director
- Inert • UX/UI Design
- Antenna • Web Development
- Arnout De Conick • Web Development
- Rogier de Boevé • WebGL Development
- Jel Sadones • 3D Modelling