Coronaproof naar Open Bedrijvendag
De jaarlijkse Open Bedrijvendag van Voka behoeft geen introductie. Al meer dan 30 jaar zetten tientallen bedrijven voor één keer tegelijkertijd hun deuren open om iedereen een zeldzame blik achter de schermen te bieden. Bij de deelnemers zitten steevast organisaties met bijzonder inspirerende en innoverende locaties.
Het marketingteam van Voka was bij de editie van 2020 ook vóór de corona-uitbraak al van plan om voor het eerst in z’n geschiedenis een gelijktijdig virtueel evenement te organiseren dat als online equivalent van de fysieke Open Bedrijvendag zou fungeren. Toen tijdens de voorbereidingen steeds meer tekenen in de richting begonnen te wijzen van een annulatie van de klassieke opendeurdag, besloot Voka het roer om te gooien en volledig in te zetten op de digitale editie. Dat bracht een aantal extra uitdagingen met zich mee. Hoe zouden de bezoeken aan al die uitzonderlijke werkplekken kunnen worden georganiseerd op een manier die de bedrijfssites ook virtueel tot hun recht zouden doen komen bij het brede publiek?
Het Voka-team ging op zoek naar een online equivalent voor de opendeurdag dat een meeslepende ervaring zou kunnen bieden voor de ongeveer 500.000 bezoekers die het evenement in normale tijden zou trekken. Ons Poppr-team ging dan ook maar wat graag in op de uitdaging.
360-gradentours in VR: van voorproefje naar centraal evenement
De organisatie van een opendeurdag in z’n klassieke vorm is op zichzelf al een hele uitdaging. Een volledige omschakeling naar een virtuele beleving, met behoud van de identiteit en het karakter van het origineel, doet daar nog een schepje bovenop. Er stond dus al een bescheiden digitale versie van de Open Bedrijvendag gepland, maar bij de volledig virtuele covid-editie van 2020 kwamen enkele aanvullende eisen naar voren:
- Snelle aanvulling met bijkomende VR-tours in de onlinebeleving, naast de al geplande selectie van bedrijven.
- Integratie van bedrijfslocaties en tours op een interactieve kaart.
- Toevoeging van geavanceerde zoekfuncties, inclusief sectoren en bedrijfsonderwerpen.
Platform voor VR-tours op maat in recordtempo
Samen met Voka leverde het Poppr-team een volledig interactief platform op, met daarop maar liefst 55 virtuele bedrijfsrondleidingen. In een tijdspanne van een luttele vier weken brachten onze fotografen en het technische teams een coronaveilig fysiek bezoek aan maar liefst 20 bijkomende organisaties, voor een volledige 360-gradenopname van hun gebouwen en installaties. Die beelden brachten we vervolgens samen op het gloednieuwe Voka-platform voor Open Bedrijvendag. Enkele belangrijke kenmerken:
- Toekomstbestendig en intuïtief, responsive platform. VR-tours van nieuwe bedrijven kunnen via het contentmanagementsysteem eenvoudig worden toegevoegd aan de bestaande interactieve kaart.
- Flexibele implementatie. Elk bedrijf kan zelf kiezen om bepaalde objecten in z’n panorama’s en foto’s te taggen en te beschrijven.
- Content op maat doorheen de tours, inclusief bijkomende afbeeldingen, video’s en CTA’s die doorverwijzen naar externe landingspagina’s.
- Levensechte weergave op zowel computer en smartphone als in VR-headsets, dankzij 360°-fotografie in hoge resolutie.
Bezoekerscijfers die records breken
We lanceerden de online versie van Open Bedrijvendag enkele dagen voor de vooropgestelde datum van het fysieke evenement. De bezoekerscijfers schoten meteen de hoogte in, wat resulteerde in maar liefst 500.000 paginaweergaven tijdens de eerste maand. Niet minder dan 226.000 van die bezoeken vonden plaats op Open Bedrijvendag zelf, toen we ook een gelijktijdig virtueel evenement organiseerden via livestream. Dit grote succes toonde niet alleen het potentieel van een online-evenement als hoeksteen van Voka’s marketingstrategie aan, maar zorgde in één klap voor een serieuze sprong in de employer branding van de deelnemende bedrijven.
Fundament voor de toekomst
De organisatie van de exclusief online editie overtrof de verwachtingen zo sterk dat Voka besliste om de evenementwebsite in de lucht te houden. Op die manier kan de werkgeversorganisatie het hele jaar door een kijkje bieden in de interne keuken van toonaangevende, vernieuwende bedrijven. Geïnteresseerden kunnen van thuis uit een groot aantal organisaties bezoeken, van het nationale luchtverkeersleidingscentrum tot het Concertgebouw in Brugge. Het platform is makkelijk uit te breiden met nieuwe tours, waardoor iedereen - inclusief potentiële toekomstige werknemers - de klok rond toegang heeft tot de deelnemende bedrijven.