3D modellen maken aan de hand van foto's met fotogrammetrie
- 3D
Fotogrammetrie maakt 3D-modellen van echte objecten, mensen, structuren of omgevingen, met behulp van (veel) foto’s. Maar hoe werkt fotogrammetrie?
TL;DR:
Fotogrammetrie maakt 3D-modellen van echte objecten, mensen, structuren of omgevingen, met behulp van (veel) foto’s.
Maar hoe werkt fotogrammetrie?
Het eerste deel van de term, “foto“, komt van het Griekse woord phōtos dat “licht” betekent. “Gram” komt van grámma wat “tekenen” betekent en “metrie” is afkomstig van het woord métron dat “meten” betekent. Door deze woorden te combineren, krijgt u de vereenvoudigde definitie van het concept, namelijk: Objecten meten / simuleren met behulp van fotografie.
Volgens onze beste vriend Wikipedia gaat de volledige definitie als volgt.
Fotogrammetrie is meer dan alleen een term die veel punten waard is in Scrabble
Hoewel we je niet zullen vervelen met de wetenschap en wiskunde erachter, is hier kort wat er gebeurt:
Door het gebruik van grote hoeveelheden foto’s, genomen vanuit zoveel mogelijk hoeken, zijn we in staat om de omgeving virtueel te reconstrueren. We extrapoleren een 3D-model. Voor het voorbeeld in de video hebben we ongeveer 800 foto’s gebruikt. Deze foto’s zijn handmatig genomen, het is erg belangrijk dat we voldoende detailniveaus krijgen, afhankelijk van het model dat we willen maken. We scannen en analyseren de foto’s en bouwen een 3D-model op basis van een puntenwolk.
Praktische toepassingen
We hebben allemaal de virtuele deuropeningen van Augmented Reality gezien, dit is één van de manieren om een real-life scenario te reconstrueren – een straat, een omgeving.
Dit is precies wat we doen met deze virtuele reisgenoot, we hebben een historische straat gevirtualiseerd en aangevuld met virtuele objecten om het leven in een bepaalde periode te simuleren.
Door uw smartphone of AR-compatibel apparaat te verplaatsen, kunt u rondkijken, terwijl de engine en hardware uw locatie en bewegingen volgen.
Kostenefficiënt
Hoewel het veel werk lijkt te zijn, is fotogrammetrie een zeer kostenefficiënte en snelle oplossing om specifieke dingen te visualiseren. In plaats van een hele straat opnieuw te maken door elk klein detail te modelleren, kunnen we een “tagcloud” extraheren uit een aantal foto’s (die goedkoop zijn om te maken), het uiteindelijke 3D-model zal veel meer details hebben voor veel lagere kosten dan handmatig modelleren.
Misschien wel één van de meest bekende voorbeelden van fotogrammetrie is Google Streetview. Ga naar Google Maps, schakel satellietweergave in en druk op de 3D-knop. De camera verandert van perspectief en Google Maps toont een virtuele 3D-kopie. Die 3D-versie is gemaakt met behulp van fotogrammetrie.
Gezichtsreconstructies
De praktische toepassingen van fotogrammetrie zijn eindeloos, het wordt gebruikt in een breed scala van sectoren, variërend van architectuur tot geologie. Het kan zelfs worden gebruikt in de post-productie van films door live-actie te combineren met computer-gegenereerde beelden (CGI), denk aan The Matrix als een voorbeeld.
Omdat fotogrammetrie een goed alternatief is voor modellering, wordt het vaak gebruikt in videogames en of films waar de acteurs virtuele dubbels krijgen voor stunts of animatie.
Een beroemd (vroeg) voorbeeld was de kaskraker The Matrix, waar ze het niet alleen gebruikten om de gezichten van de acteurs te scannen en animeren, maar ook om “bullet time” te creëren.
Gezichten, objecten, gebouwen, kastelen en wrakstukken onder water
Fotogrammetrie heeft ook een breed scala aan toepassingen in virtual reality of augmented reality, naast het hebben van 3D-modellen van machines of omgevingen, stel je voor dat je een warm welkom krijgt van Satya Nadella wanneer je lid wordt van Microsoft, Bill Gates wanneer de VR-tour de vroege dagen van Windows toont , of “de Zuck” op je eerste dag op Instagram. Oh, hi, Mark!