Van fysieke naar online shop
Zelfs de meest praktische en inventieve zelfbouwketen wordt af en toe geconfronteerd met een probleem dat ze niet zelf kan oplossen. Een verplichte tijdelijke sluiting, bijvoorbeeld. Tijdens de eerste coronagolf in 2020 moesten de bouwmarkten van Sack Zelfbouw hun vier showrooms enkele maanden op slot gooien, samen met de rest van het Belgische retaillandschap. Dat had een onmiddellijk effect op de omzetcijfers. Het van dichtbij uitkiezen van bouwmaterialen en installaties maakt namelijk een wezenlijk onderdeel uit van de winkelbeleving in een doe-het-zelfzaak. Best lastig dus als precies die ervaring wegvalt.
Alternatieve winkelmethodes
De uitdaging voor Sack Zelfbouw was een dringende kwestie. In de eerste plaats wilde de keten omzetverlies zoveel mogelijk beperken en zo snel mogelijk overstappen naar een werkbaar online businessmodel - liefst ook één dat meteen een duurzame digitale investering op lange termijn zou betekenen.
Het bedrijf wou z’n vertrouwde showroomervaring zo authentiek mogelijk nabootsen, inclusief de mogelijkheid voor bezoekers om:
- Rond te neuzen en zich te laten inspireren door nieuwe bouwtechnieken en materialen.
- Info van experts te lezen over de beschikbare zelfbouwpakketten.
- Gerichte vragen te stellen en daar vervolgens snel een correct antwoord op te krijgen.
Bovendien was de keten ook op zoek naar een toekomstgericht platform, eerder dan een snelle oplossing om omzetverlies als gevolg van een tijdelijke lockdown op te vangen. Dat betekende dat intuïtief contentmanagement door het eigen team en eenvoudige toevoeging van nieuwe producten aan de online omgeving cruciale vereisten waren.
Showrooms in kaart brengen
Ons team ging onmiddellijk aan de slag om alle praktische en technische must-haves voor een snelle oplevering van de online showroomomgeving voor Sack Zelfbouw. Terwijl het fotografieteam langsging bij de verschillende vestigingen om de showrooms vast te leggen in 360°-beelden, legde onze technische experts de basis voor een contentmanagementsysteem (CMS) dat zou fungeren als het achterliggende platform voor de virtuele showroom.
Stapsgewijze oplevering
Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Om de livegang te versnellen en zo Sack Zelfbouw zo snel mogelijk online omzet te doen genereren, besloten we de omgeving volgens een 3-stappenplan uit te rollen - met ruimte om gaandeweg nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan het platform. op die manier zouden we sneller dan de concurrentie een virtuele shoppingervaring kunnen bieden, met een niet te versmaden concurrentievoordeel als gevolg.
- Stap 1: Ontwikkeling van virtuele tour met beperkt aantal afbeeldingen en logo’s. Bezoekers kunnen de virtuele showroom bezoeken terwijl iemand van het salesteam telefonische ondersteuning biedt.
- Stap 2: Websitedesign en -ontwikkeling voor een volwaardige virtuele showroom.
- Stap 3: CMS-integratie voor eenvoudige contentbewerking door het team van Sack Zelfbouw.
In de schijnwerpers
De virtuele tour brengt alle bouwmaterialen een heel pak dichterbij. De showroom van Sack Zelfbouw groeide uit van een door corona opgestarte noodzaak naar een ware flagship experience die een geheel nieuw verkoopkanaal. Infolabels geven bijkomende details over alle producten in de online shop. Daarnaast stimuleren slim geïmplementeerde CTA’s de bezoekers om contact op te nemen met het salesteam, voor extra hulp.