Stad van Morgen in Sint-Niklaas
Geplande stadsvernieuwing op een aantrekkelijke manier tot bij het brede publiek brengen? Dat gaat best via sterke visualisering.
De stad Sint-Niklaas ging op zoek naar een online webplatform waarop het z’n verschillende stadsontwikkelingsprojecten helder in beeld kon brengen. Een online plek, toegankelijk via elke pc en smartphone, die bestaande 360°-simulaties van lopende projecten naadloos zou integreren met een wijds stadsgezicht vanuit de lucht. Het doel? De trotse inwoners kennis doen maken met hun stad van morgen.
Als extraatje wou de stad ervoor zorgen dat alle lopende projecten ook via VR in beeld gebracht zouden worden. En dat vroeg om heel wat technische expertise.
Technische vereisten
Poppr kwam met het sterkste dossier voor de dag. De technische uitdaging was dan ook niet min en vroeg om heel wat bewezen ervaring met gelijkaardige projecten. Een kort overzicht van wat er op tafel lag:
Samenbrengen van visuele en andere content van 10 verschillende architectenbureaus. Die laatste hadden elk hun eigen 3D-modellen in verschillende softwareprogramma’s opgesteld.
Integratie van 360°-video, opgenomen vanuit een luchtballon die over de stad vliegt.
Implementatie van overkoepelend 360°-luchtbeeld in hoge resolutie.
Bijkomende toegang tot al het materiaal via een virtual reality-modus voor VR-headsets.
Oplevering in twee maanden tijd.
Eenvoudig contentmanagement
We gingen aan de slag om alles op een heldere, overzichtelijke manier samen te brengen. Dat deden we met behulp van een immersive WebVR-platform dat aangestuurd wordt door een centraal contentmanagementsysteem (CMS). Daarin kunnen we eenvoudig alle stadsprojecten toevoegen en beheren.
In totaal voegden we maar liefst 40 panoramische foto’s toe, waarvan het merendeel bestond uit een combinatie van 3D en 360-gradenfotografie. Ook twee panoramische video’s van concrete projecten - de Grote Markt en het Sportkringpark - mochten niet ontbreken. Voor de visualisering van de concrete projecten konden we rekenen op de experts van Polygon, dat zich toelegt op architecturale 3D-visualisaties.
Toekomstgericht platform
De combinatie van fotografie en 3D-modellen zorgt voor een hybride beleving. Sommige elementen zijn 3D-renders, terwijl andere enkel uit foto’s bestaan. De luchtpanorama’s die we met de helikopter en luchtballon vastlegden, bieden een ankerpunt om de concrete projecten in de stad duidelijk te situeren.
De volledige ervaring draait ook naadloos in de browser van zowat elke VR-headset. Dat was cruciaal voor het stadsbestuur. Op die manier kunnen namelijk ook bezoekers van het Sint-Niklase Landhuis zich laten onderdompelen in de nieuwe beleving, dankzij de headsets die er ter beschikking zijn. Dat verhoogt de betrokkenheid van de inwoners bij hun stad en geeft hen een beter overzicht van de toekomstplannen in hun buurt. Dat gaat trouwens gewoon via WebVR: je hoeft als kijker dus geen bijkomende app te installeren.
Het platform is flexibel. Via infokaders kunnen medewerkers van de stad zelf bijkomende info toevoegen in latere fases van de werken - denk maar aan extra beeldmateriaal van de werken in uitvoering. Op die manier betekent het platform een toekomstgerichte investering om toekomstige verbeteringsprojecten over het hele grondgebied van de stad in de kijker te zetten.
Credits
- Bart De Bock • Technical Director
- Inert • UX/UI Design
- Arnout De Coninck • Web Development
- Polygon • 3D Visualisation